Blog

A gombkommunikáció alapjai - Kezdés

MÁSODIK SZINT

Kezdés

Megérkeztek a gombok! Most mi következik?

 

1. LÉPÉS: A GOMBOK BEÜZEMELÉSE ÉS ELHELYEZÉSE

Azzal együtt, hogy mindenkinek más az otthona és a tanulói, ezáltal a javaslatok csak iránymutatásként szolgálnak, a gombok beállításakor érdemes figyelembe venni az alábbiakat:

  • Ha bővítésre kerül sor, hogy fogsz új gombokat hozzáadni a meglévőkhöz?
  • A gombok könnyedén elérhetők mind neked, mind a tanulódnak? - Az ideális felállítás könnyű hozzáférést biztosít mindenki számára, így a modellezés gyorsan és könnyen történhet. Sok családnál a nappali vagy a konyha volt a siker kulcsa, mivel ott töltöttek sok időt.
  • Ha a fal közelébe helyezed a gombokat, tanulód fog-e látni téged gombhasználat közben?
  • Nagy mancsú-e a tanulód, vagy van-e nehézsége a precizitással? Ebben az esetben több helyet érdemes hagyni a gombok között, azaz egy HexTile csempére kevesebb gombot célszerű elhelyezni.
  • Sok tanulót visszavet a haladásban, ha változás történik a hangtábláján. Így jó átgondolni előre, hogy szükség lesz-e később változtatásokra. Ha igen, el tudod-e fogadni az esetleges megtorpanást vagy visszalépést?

 

2. LÉPÉS: VÉGLEGESÍTSD A SZAVAKAT

Mostanra már biztosan van elképzelésed arról, hogy mely szavak motiválóak, érdekesek és gyakori előfordulásúak, amikor a tanulóddal vagy.

Próbáld meg azokat a szavakat választani elsőként, amiket a tanulód kommunikálni próbál feléd. Kezdj 1-3 gombbal! Sok tanuló gyorsabban érti meg a dolgokat, amikor egynél több gomb elérhető. Ha több módja van a kommunikációnak, az nagyon motiválóan tud hatni. Az is segíthet, ha ellentétes vagy nagyon más jelentésű fogalmakat vezetsz be, így tanulód számára könnyebb lesz a jelentések megkülönböztetése, pl. étel - víz, játék - vége.

A LABDA önmagában könnyen összekeverhető a játékokkal úgy általában, de másik játékhoz hasonlítva tanulód el tudja őket különíteni egymástól. Pl. LABDA és CSONT.

Türelmetlen, nagyon izgatott tanulók esetén érdemes bevezetni az ENNYI, VÉGE vagy KÉSŐBB gombokat.

Néhány fogalom, amik jók kezdésnek:

  • ODAKINT
  • JÁTSSZUNK / VÉGE
  • JÁTÉK
  • VÍZ / ÉTEL*
  • SZERETLEK / SEGÍTSÉG

*Ha tanulód túlzottan ételmotivált, akkor célszerű később bevezetni a "kajás" gombokat, ellenkező esetben könnyen kezdik arra használni, hogy ételhez jussanak, a kommunikáció eszköze helyett.

 

3. LÉPÉS: HASZNÁLATBA VÉTEL

Íme néhány kulcsfontosságú tanács:

MINDEN TANULÓ KÜLÖNLEGES

Tanulódat te ismered a legjobban! Lehet, hogy néhány tipp és trükk, amiket ezekben a cikkekben olvashatsz, nektek nem fog működni. A tanulód a saját tempójában fog haladni, és saját kommunikációs stílusa lesz. Próbáld meg nem hasonlítani őt más, gombokkal kommunikáló kutyákhoz és macskákhoz.

 

A MOTIVÁCIÓ TÖBBET SZÁMÍT, MINT GONDOLNÁD!

A belső megelégedésből fakadó viselkedést belső motivációnak nevezzük. Ez az, amikor egy feladat végrehajtásának a vágya belülről jön. A külső motiváció azt jelenti, hogy a viselkedést kívülről jövő jutalmak és ösztönzők hajtják, például jutalomfalatok. A gombkommunikáció során fontos tanulódat abban segíteni, hogy fenntartsa a belső motivációját.

Emberként, amikor barátokkal vagy családtagokkal kommunikálunk, általában nem valamilyen jutalom reményében tesszük. A kommunikálás képességének egyik fontos és örömteli eleme, hogy meg tudjuk osztani másokkal a vágyainkat és szükségleteinket.

Tanulód akkor fog kommunikálni veled, amikor értelmét látja. Hagyd őt felfedezni! A gombok használata már önmagában is jó dolog, ezért nincs szükség arra, hogy jutalomfalattal rávezesd a használatukra. El fogják mondani, hogy mire van szükségük, amikor szükségük van rá.

 

ÜNNEPELD A KIS SIKEREKET IS

Tanulód lehet, hogy nem vesz tudomást majd a gombokról az első néhány héten. Jó pár híres gombkommunikátornak is hetekig tartott, mire figyelemre méltatták gombjaikat.

Próbáld meg a kis sikereket is jutalmazni. Ha látod tanulódat a gombokat nézegetni, a gombok mellett álldogálni vagy mancsolni a gombokra, legyél izgatott! Dicsérd meg és adj figyelmet (de jutalomfalatot ne), amiért érdeklődést mutatott! Amikor tanulódon azt veszed észre, hogy a megfelelő kontextusban figyel a gombokra, az általában azt jelenti, hogy lassacskán készen áll a használatukra.

 

SÚGNI ÉR

Ha tanulód nézéssel, vinnyogással, mancsolással vagy egyéb testjelekkel próbál kommunikálni veled, sétálj oda a gombokhoz, és állj meg mellettük. Adj időt neki a reagálásra (számolj el lassan tízig, mielőtt bármit tennél). Ha többet szeretnél segíteni neki, próbáld meg természetes viselkedéssel, például mutass rá a gombokra, vagy koppints rájuk. Ha 10 másodperc elteltével sem reagál, mutasd meg neki a gombhasználatot, és folytassátok a tevékenységet.

Figyelj arra, hogy ne kérdezz rá konkrétan semmire, akkor se, ha úgy gondolod, hogy tudod, mit szeretne (pl. "ki szeretnél menni?"). Ehelyett mondd inkább, hogy "használd a szavaidat!"

NE jutalmazd tanulódat falattal, hacsak nem a gomb jelentése a jutalomfalat!

NE súgj túl gyakran! Ha azon kapod magad, hogy újra meg újra odamész a gombokhoz, és sokszor próbálod felkelteni tanulód érdeklődését, lehetséges, hogy kicsit túltolod. Ez sajnos rosszul is elsülhet, és tanulód egyre kevésbé fog érdeklődni a gombok iránt. Ehelyett várd meg, míg tanulód érdeklődést mutat, és számolj el tízig, mielőtt modellezni kezdenél.

NE kényszerítsd tanulódat a gombnyomásra! Ez nagyon káros tud lenni. Képzeld el, ha téged kényszerítenének beszédre, miközben nem állsz készen! A kommunikáció mindig a tanulódon kell, hogy múljon. Ehelyett modellezd a szavakat verbálisan és a gombokat megnyomva a megfelelő pillanatban.

 

4. LÉPÉS: MODELLEZNI, MODELLEZNI, MODELLEZNI!

Nem, nem a terepasztalos modellezésről beszélünk! :)

A gombkommunikáció kontextusában a modellezés azt jelenti, hogy a gombhasználatban példaképként vagy jelen.

Amikor élénk hangon mondasz egy nagy jelentéssel bíró szót, nyomd meg a hozzá tartozó gombot, és hajtsd végre. Nagyon fontos az ismétlés és a következetesség, úgyhogy erre figyelj minden alkalommal, amikor kimondod az adott szót.

Ha például a tanulód az ajtó mellett áll, és jelentőségteljesen néz rád, mert tudja, hogy sétaidő van, mondhatod neki, hogy "Buksi igen, menjünk a PARK-ba. PARK? PARK most?", aztán nyomd meg a PARK gombot. "Megyünk a PARK-ba." Ezután fogod a pórázt, és elindultok. Legközelebb pedig ugyanígy elismétled.

 

HASZNÁLD UGYANAZT A SZÓT TÖBB KONTEXTUSBAN

Ha van családtagod, aki szintén sétáltatja a tanulód, kérd meg rá, hogy ő is használja a KINT-et. Akár az utcára mentek ki a bejárati ajtón, akár a kertbe a teraszajtón keresztül, használjátok a KINT-et. Ha mentek sétálni a parkba, modellezd a KINT-tel indulás előtt.

 

SEGÍT A FIGYELEMBEN A CSENDES, NYUGODT KÖRNYEZET

Tanulód figyelmét lehet, hogy túl sok dolog elvonja, ha egy zsúfolt, jövős-menős szobában vannak a gombjai. Segíthet, ha kikapcsoljátok a televíziót, vagy ha elpakoljátok a játékokat.

 

Kép: @iamboribon
Forrás: FluentPet, Eb a beszéd!
A gombkommunikáció alapjai - Előkészítés

ELSŐ SZINT

Előkészítés

Jóval azelőtt, hogy az eszközöket beszerzed, már elkezdhetitek a felkészülést a gombkommunikációra!

 

1. lépés: ismerd meg a tanulódat!

Valószínűleg már most is tisztában vagy a tanulód szokásaival, habitusával. Például követeli a sétát vacsora után az ajtó mellett rostokolva, vagy felébreszt hajnalban egy kis közös lustálkodásért. Elképzelhető, hogy a séta szót már ki se lehet ejteni a szátokon, mert annyira bepörög tőle, úgyhogy otthon elkezdtétek betűzni ezeket a szavakat. Felismeri a leggyakrabban használt szavaitokat.

Ezek lesznek azok a szavak, amikkel a gombkommunikációt el fogjátok tudni kezdeni.

Most, hogy ezt tudod:

  • Figyelj a szavakra és kifejezésekre, amiket gyakran használtok, és erősen motiváló a tanulód számára.
  • Írd le a szavakat, amiket észre veszed, hogy gyakran használsz, így lesz mihez nyúlni később ötletért, amikor bővítitek tanulód szókincsét.
  • Erősítsd tanulódat jelenlegi kommunikációs készségében! Ha észreveszed, hogy tanulód próbál valamit elmondani neked vinnyogással, mancsolással, üléssel vagy nézéssel, próbálj reagálni rá! Nem muszáj beadni a derekad minden alkalommal, amikor akarnak valamit, de ezzel a viselkedéssel a figyelmedet próbálják felkelteni, úgyhogy kezdd el felismerni a kommunikációjukat és reagálni rá. Ez kölcsönös bizalmat és jó kommunikációs szokásokat épít.

 

2. lépés: vonj be másokat is a tanulóddal való kommunikációba!

Próbálj meg bevonni bárkit! Tanulóink olyanok, mint az embergyerekek a gügyögős korszak előtt. Szivacsként szívják magukba a szavak hangzását és azok kombinációit. 

Hogy légy következetes az "input" minőségével?

i) Használj közvetlen nyelvezetet a tanulóddal:

  • Beszélj tanulódhoz gyakran, egyszerűen, tisztán és lelkesen!
  • Légy következetes a szóválasztás tekintetében!
  • Ismételd el a kulcsszót/kulcskifejezést interakciónként 4-5-ször! A kulcsszó legyen magas frekvenciájú, motiváló szó.
  • Használj helyes nyelvtant, de próbáld meg leegyszerűsíteni a mondataidat!
  • Próbáld bevonni a tanulódat, meghozni a kedvét! Például:
    El akarsz menni SÉTÁLNI? Menjünk SÉTÁLNI! Megyünk SÉTÁLNI? Igen, SÉTÁLNI!

 

ii) Időszerűség

Tartsd be, amit ígérsz. Ha azt mondod, hogy "menjünk SÉTÁLNI", ne késlekedj, hogy elinduljatok. Ez segít tanulódnak abban, hogy összekösse a szavakat az ahhoz tartozó tárggyal vagy eseménnyel.

Idővel megtaníthatod tanulódnak az időhatározók jelentését is, pl. később, most, holnap, azonban először fontos, hogy a dolgok közvetlen következményét értse.

 

3. lépés: hol legyenek a gombok?

A gombok érkezése előtt érdemes átgondolni, hogy az otthon mely pontja érhető el könnyedén, és hol töltitek el a legtöbb időt.

Sok tanuló akkor tanul a leggyorsabban, ha a gombok a tárgyakhoz vagy a történésekhez közel vannak. Például a vizes edény mellett van a VÍZ gomb, az ajtó mellett pedig a SÉTÁLNI. Másoknak egyszerűbb, ha az összes gomb egy helyen van elrendezve, beszédtáblán. Érdemes észben tartani, hogy a gombok későbbi átrendezése visszavetheti a tanulódat a fejlődésben, pl. ha a tárgyak mellől beszédtáblára helyezitek őket, amikor tanulód már több gombot használ. A költöztetés, átrendezés sajnos nem mindig elkerülhető, de ne aggódj, tanulóink rugalmasak, és megszokják az új környezetet is, csak idő és türelem kérdése!

 

4. lépés: céltárgytréning (target training)

Céltárgytréninget olyan tanulóknak javasolt gyakorolni, akiknek nehezebben megy a precíz érintés (pl. össze-vissza mancsol pacsizáskor), vagy akiknek a gombok egyáltalán nem kelti fel az érdeklődését (pl. félnek tőle vagy csak indifferensek). Sok tanulónak viszont nincs szüksége céltárgytréningre a sikerhez, ezért fontos figyelembe venni a tanulód egyéni szükségleteit.

Mi az a target training, azaz céltárgytréning?

A target training, vagy céltárgytréning az, amikor tanulódat megtanítod megérinteni egy előre kijelölt tárgyat. Ez a feladat abban segíthet, hogy tanulód rájöjjön, hogy a gombokra figyelni fontos és érdemes.

Hogy kell csinálni?

Céltárgytréning során a céltárgy érintését jutalmazzuk. Próbáld rávenni tanulódat, hogy tegye az orrát vagy a mancsát egy jelentés nélküli gombra, kis joghurtos papírra vagy post-itre. Ha ezek még nem mennek, kezdheted a kezed érintésével, amiben aztán a tárgyat megfogod, és arra "viszed át" az érintést.

Kerüld az igazi jelentéssel bíró gombok használatát a céltárgytréning során, hacsak nem vagy hajlandó reagálni a gomb jelentésére. A beszédtáblán elhelyezett gombok egyetlen jutalma az adott gomb jelentése lehet! Tehát ha tanulód megnyomja az "odakint" gombot, akkor kimehet, ha megnyomja a "játék" gombot, akkor játszhat veled.

 

A gombkommunikáció alapjai

Gombkommunikáció az alapoktól

Igaz, hogy webshopunk telis-tele van termékekkel, amik a gombkommunkációt hivatottak megvalósítani és megkönnyíteni, de ettől még nem fog minden kisállat elkezdeni fecsegni, aki elé gombokat teszünk. A különböző platformokon jelenlévő mester-gombkommunikátorok mind ugyanonnan kezdték: az elejéről!

Az elkövetkező időkben így kedvcsinálóként megosztom, hogy mi is a javasolt módja a kezdésnek. Fogadjátok szeretettel, olvassátok kíváncsian!

 

Bevezetés a gombkommunikációba

Talán tanakodtál már azon, hogy mire gondolhat épp a cicád vagy a kutyád - miközben ők is ugyanezt gondolhatják magukban.

A gombkommunikáció a nyelvi támogató eszközök (ún. asszisztív technológiák) egyik formája, aminek segítségével kedvenced kifejezheti magát, és ő is jobban megérthet téged.

A gombkommunikáció új lehetőségeket teremt a beszélgetésben és a kapcsolódásban. Tanulód így jelezheti, ha valamire szüksége van, vagy egyszerűen csak szavakkal elmondhatja, hogy szeret.

 

De akkor mi is ez a gombkommunikáció?

A gombokra előre felvett hangok vagy szavak által a tanulók (állatok) megoszthatják érzéseiket, gondolataikat, igényeiket. Idővel és türelemmel rendkívüli sikereket tudnak elérni a kommunikációban, erre példa Fülöp a beszélő beagle, Bunny vagy a beszélő kutyák úttörője, Stella. Néhányuk nemcsak a szükségleteiket tudják kommunikálni, hanem absztrakt dolgokat is megértettek, mint az érzések és az idő múlása.

 

De én hogy fogom megtanítani?

Ügyesen! A legfontosabb, hogy higgy a tanulód képességeiben, és saját magadban! Az ötlet lehet, hogy kicsit megdöbbentő vagy hihetetlen, valójában mindenki képes tanulni.

 

Kifejezések

"Tanulónak" hívjuk azokat a nem emberi fajhoz tartozó egyéneket, akiket gombkommunikációra szeretnél tanítani.

"Szó" vagy "kifejezés" az a hangsor, amit a gomb lejátszik, amikor lenyomják, és "jelentés" vagy "fogalom" a konkrét definíciója, amit te szabsz meg. A jelentést vagy a fogalmat a későbbiekben nagy betűkkel fogjuk szedni a könnyebb értéshez. Pl. lehet, hogy van egy olyan kifejezésetek, hogy "csont", aminek a jelentése a JUTALOMFALAT.