A gombkommunikáció alapjai - Előkészítés

ELSŐ SZINT

Előkészítés

Jóval azelőtt, hogy az eszközöket beszerzed, már elkezdhetitek a felkészülést a gombkommunikációra!

 

1. lépés: ismerd meg a tanulódat!

Valószínűleg már most is tisztában vagy a tanulód szokásaival, habitusával. Például követeli a sétát vacsora után az ajtó mellett rostokolva, vagy felébreszt hajnalban egy kis közös lustálkodásért. Elképzelhető, hogy a séta szót már ki se lehet ejteni a szátokon, mert annyira bepörög tőle, úgyhogy otthon elkezdtétek betűzni ezeket a szavakat. Felismeri a leggyakrabban használt szavaitokat.

Ezek lesznek azok a szavak, amikkel a gombkommunikációt el fogjátok tudni kezdeni.

Most, hogy ezt tudod:

  • Figyelj a szavakra és kifejezésekre, amiket gyakran használtok, és erősen motiváló a tanulód számára.
  • Írd le a szavakat, amiket észre veszed, hogy gyakran használsz, így lesz mihez nyúlni később ötletért, amikor bővítitek tanulód szókincsét.
  • Erősítsd tanulódat jelenlegi kommunikációs készségében! Ha észreveszed, hogy tanulód próbál valamit elmondani neked vinnyogással, mancsolással, üléssel vagy nézéssel, próbálj reagálni rá! Nem muszáj beadni a derekad minden alkalommal, amikor akarnak valamit, de ezzel a viselkedéssel a figyelmedet próbálják felkelteni, úgyhogy kezdd el felismerni a kommunikációjukat és reagálni rá. Ez kölcsönös bizalmat és jó kommunikációs szokásokat épít.

 

2. lépés: vonj be másokat is a tanulóddal való kommunikációba!

Próbálj meg bevonni bárkit! Tanulóink olyanok, mint az embergyerekek a gügyögős korszak előtt. Szivacsként szívják magukba a szavak hangzását és azok kombinációit. 

Hogy légy következetes az "input" minőségével?

i) Használj közvetlen nyelvezetet a tanulóddal:

  • Beszélj tanulódhoz gyakran, egyszerűen, tisztán és lelkesen!
  • Légy következetes a szóválasztás tekintetében!
  • Ismételd el a kulcsszót/kulcskifejezést interakciónként 4-5-ször! A kulcsszó legyen magas frekvenciájú, motiváló szó.
  • Használj helyes nyelvtant, de próbáld meg leegyszerűsíteni a mondataidat!
  • Próbáld bevonni a tanulódat, meghozni a kedvét! Például:
    El akarsz menni SÉTÁLNI? Menjünk SÉTÁLNI! Megyünk SÉTÁLNI? Igen, SÉTÁLNI!

 

ii) Időszerűség

Tartsd be, amit ígérsz. Ha azt mondod, hogy "menjünk SÉTÁLNI", ne késlekedj, hogy elinduljatok. Ez segít tanulódnak abban, hogy összekösse a szavakat az ahhoz tartozó tárggyal vagy eseménnyel.

Idővel megtaníthatod tanulódnak az időhatározók jelentését is, pl. később, most, holnap, azonban először fontos, hogy a dolgok közvetlen következményét értse.

 

3. lépés: hol legyenek a gombok?

A gombok érkezése előtt érdemes átgondolni, hogy az otthon mely pontja érhető el könnyedén, és hol töltitek el a legtöbb időt.

Sok tanuló akkor tanul a leggyorsabban, ha a gombok a tárgyakhoz vagy a történésekhez közel vannak. Például a vizes edény mellett van a VÍZ gomb, az ajtó mellett pedig a SÉTÁLNI. Másoknak egyszerűbb, ha az összes gomb egy helyen van elrendezve, beszédtáblán. Érdemes észben tartani, hogy a gombok későbbi átrendezése visszavetheti a tanulódat a fejlődésben, pl. ha a tárgyak mellől beszédtáblára helyezitek őket, amikor tanulód már több gombot használ. A költöztetés, átrendezés sajnos nem mindig elkerülhető, de ne aggódj, tanulóink rugalmasak, és megszokják az új környezetet is, csak idő és türelem kérdése!

 

4. lépés: céltárgytréning (target training)

Céltárgytréninget olyan tanulóknak javasolt gyakorolni, akiknek nehezebben megy a precíz érintés (pl. össze-vissza mancsol pacsizáskor), vagy akiknek a gombok egyáltalán nem kelti fel az érdeklődését (pl. félnek tőle vagy csak indifferensek). Sok tanulónak viszont nincs szüksége céltárgytréningre a sikerhez, ezért fontos figyelembe venni a tanulód egyéni szükségleteit.

Mi az a target training, azaz céltárgytréning?

A target training, vagy céltárgytréning az, amikor tanulódat megtanítod megérinteni egy előre kijelölt tárgyat. Ez a feladat abban segíthet, hogy tanulód rájöjjön, hogy a gombokra figyelni fontos és érdemes.

Hogy kell csinálni?

Céltárgytréning során a céltárgy érintését jutalmazzuk. Próbáld rávenni tanulódat, hogy tegye az orrát vagy a mancsát egy jelentés nélküli gombra, kis joghurtos papírra vagy post-itre. Ha ezek még nem mennek, kezdheted a kezed érintésével, amiben aztán a tárgyat megfogod, és arra "viszed át" az érintést.

Kerüld az igazi jelentéssel bíró gombok használatát a céltárgytréning során, hacsak nem vagy hajlandó reagálni a gomb jelentésére. A beszédtáblán elhelyezett gombok egyetlen jutalma az adott gomb jelentése lehet! Tehát ha tanulód megnyomja az "odakint" gombot, akkor kimehet, ha megnyomja a "játék" gombot, akkor játszhat veled.

 

Beszélgetés (0)

Legyen az első, aki véleményt ír ehhez a tételhez!

Csak regisztrált felhasználók tehetnek közzé bejegyzést. Kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon.

Ezt a mezőt ne töltse ki: