A gombkommunikáció alapjai - Kezdés

MÁSODIK SZINT

Kezdés

Megérkeztek a gombok! Most mi következik?

 

1. LÉPÉS: A GOMBOK BEÜZEMELÉSE ÉS ELHELYEZÉSE

Azzal együtt, hogy mindenkinek más az otthona és a tanulói, ezáltal a javaslatok csak iránymutatásként szolgálnak, a gombok beállításakor érdemes figyelembe venni az alábbiakat:

  • Ha bővítésre kerül sor, hogy fogsz új gombokat hozzáadni a meglévőkhöz?
  • A gombok könnyedén elérhetők mind neked, mind a tanulódnak? - Az ideális felállítás könnyű hozzáférést biztosít mindenki számára, így a modellezés gyorsan és könnyen történhet. Sok családnál a nappali vagy a konyha volt a siker kulcsa, mivel ott töltöttek sok időt.
  • Ha a fal közelébe helyezed a gombokat, tanulód fog-e látni téged gombhasználat közben?
  • Nagy mancsú-e a tanulód, vagy van-e nehézsége a precizitással? Ebben az esetben több helyet érdemes hagyni a gombok között, azaz egy HexTile csempére kevesebb gombot célszerű elhelyezni.
  • Sok tanulót visszavet a haladásban, ha változás történik a hangtábláján. Így jó átgondolni előre, hogy szükség lesz-e később változtatásokra. Ha igen, el tudod-e fogadni az esetleges megtorpanást vagy visszalépést?

 

2. LÉPÉS: VÉGLEGESÍTSD A SZAVAKAT

Mostanra már biztosan van elképzelésed arról, hogy mely szavak motiválóak, érdekesek és gyakori előfordulásúak, amikor a tanulóddal vagy.

Próbáld meg azokat a szavakat választani elsőként, amiket a tanulód kommunikálni próbál feléd. Kezdj 1-3 gombbal! Sok tanuló gyorsabban érti meg a dolgokat, amikor egynél több gomb elérhető. Ha több módja van a kommunikációnak, az nagyon motiválóan tud hatni. Az is segíthet, ha ellentétes vagy nagyon más jelentésű fogalmakat vezetsz be, így tanulód számára könnyebb lesz a jelentések megkülönböztetése, pl. étel - víz, játék - vége.

A LABDA önmagában könnyen összekeverhető a játékokkal úgy általában, de másik játékhoz hasonlítva tanulód el tudja őket különíteni egymástól. Pl. LABDA és CSONT.

Türelmetlen, nagyon izgatott tanulók esetén érdemes bevezetni az ENNYI, VÉGE vagy KÉSŐBB gombokat.

Néhány fogalom, amik jók kezdésnek:

  • ODAKINT
  • JÁTSSZUNK / VÉGE
  • JÁTÉK
  • VÍZ / ÉTEL*
  • SZERETLEK / SEGÍTSÉG

*Ha tanulód túlzottan ételmotivált, akkor célszerű később bevezetni a "kajás" gombokat, ellenkező esetben könnyen kezdik arra használni, hogy ételhez jussanak, a kommunikáció eszköze helyett.

 

3. LÉPÉS: HASZNÁLATBA VÉTEL

Íme néhány kulcsfontosságú tanács:

MINDEN TANULÓ KÜLÖNLEGES

Tanulódat te ismered a legjobban! Lehet, hogy néhány tipp és trükk, amiket ezekben a cikkekben olvashatsz, nektek nem fog működni. A tanulód a saját tempójában fog haladni, és saját kommunikációs stílusa lesz. Próbáld meg nem hasonlítani őt más, gombokkal kommunikáló kutyákhoz és macskákhoz.

 

A MOTIVÁCIÓ TÖBBET SZÁMÍT, MINT GONDOLNÁD!

A belső megelégedésből fakadó viselkedést belső motivációnak nevezzük. Ez az, amikor egy feladat végrehajtásának a vágya belülről jön. A külső motiváció azt jelenti, hogy a viselkedést kívülről jövő jutalmak és ösztönzők hajtják, például jutalomfalatok. A gombkommunikáció során fontos tanulódat abban segíteni, hogy fenntartsa a belső motivációját.

Emberként, amikor barátokkal vagy családtagokkal kommunikálunk, általában nem valamilyen jutalom reményében tesszük. A kommunikálás képességének egyik fontos és örömteli eleme, hogy meg tudjuk osztani másokkal a vágyainkat és szükségleteinket.

Tanulód akkor fog kommunikálni veled, amikor értelmét látja. Hagyd őt felfedezni! A gombok használata már önmagában is jó dolog, ezért nincs szükség arra, hogy jutalomfalattal rávezesd a használatukra. El fogják mondani, hogy mire van szükségük, amikor szükségük van rá.

 

ÜNNEPELD A KIS SIKEREKET IS

Tanulód lehet, hogy nem vesz tudomást majd a gombokról az első néhány héten. Jó pár híres gombkommunikátornak is hetekig tartott, mire figyelemre méltatták gombjaikat.

Próbáld meg a kis sikereket is jutalmazni. Ha látod tanulódat a gombokat nézegetni, a gombok mellett álldogálni vagy mancsolni a gombokra, legyél izgatott! Dicsérd meg és adj figyelmet (de jutalomfalatot ne), amiért érdeklődést mutatott! Amikor tanulódon azt veszed észre, hogy a megfelelő kontextusban figyel a gombokra, az általában azt jelenti, hogy lassacskán készen áll a használatukra.

 

SÚGNI ÉR

Ha tanulód nézéssel, vinnyogással, mancsolással vagy egyéb testjelekkel próbál kommunikálni veled, sétálj oda a gombokhoz, és állj meg mellettük. Adj időt neki a reagálásra (számolj el lassan tízig, mielőtt bármit tennél). Ha többet szeretnél segíteni neki, próbáld meg természetes viselkedéssel, például mutass rá a gombokra, vagy koppints rájuk. Ha 10 másodperc elteltével sem reagál, mutasd meg neki a gombhasználatot, és folytassátok a tevékenységet.

Figyelj arra, hogy ne kérdezz rá konkrétan semmire, akkor se, ha úgy gondolod, hogy tudod, mit szeretne (pl. "ki szeretnél menni?"). Ehelyett mondd inkább, hogy "használd a szavaidat!"

NE jutalmazd tanulódat falattal, hacsak nem a gomb jelentése a jutalomfalat!

NE súgj túl gyakran! Ha azon kapod magad, hogy újra meg újra odamész a gombokhoz, és sokszor próbálod felkelteni tanulód érdeklődését, lehetséges, hogy kicsit túltolod. Ez sajnos rosszul is elsülhet, és tanulód egyre kevésbé fog érdeklődni a gombok iránt. Ehelyett várd meg, míg tanulód érdeklődést mutat, és számolj el tízig, mielőtt modellezni kezdenél.

NE kényszerítsd tanulódat a gombnyomásra! Ez nagyon káros tud lenni. Képzeld el, ha téged kényszerítenének beszédre, miközben nem állsz készen! A kommunikáció mindig a tanulódon kell, hogy múljon. Ehelyett modellezd a szavakat verbálisan és a gombokat megnyomva a megfelelő pillanatban.

 

4. LÉPÉS: MODELLEZNI, MODELLEZNI, MODELLEZNI!

Nem, nem a terepasztalos modellezésről beszélünk! :)

A gombkommunikáció kontextusában a modellezés azt jelenti, hogy a gombhasználatban példaképként vagy jelen.

Amikor élénk hangon mondasz egy nagy jelentéssel bíró szót, nyomd meg a hozzá tartozó gombot, és hajtsd végre. Nagyon fontos az ismétlés és a következetesség, úgyhogy erre figyelj minden alkalommal, amikor kimondod az adott szót.

Ha például a tanulód az ajtó mellett áll, és jelentőségteljesen néz rád, mert tudja, hogy sétaidő van, mondhatod neki, hogy "Buksi igen, menjünk a PARK-ba. PARK? PARK most?", aztán nyomd meg a PARK gombot. "Megyünk a PARK-ba." Ezután fogod a pórázt, és elindultok. Legközelebb pedig ugyanígy elismétled.

 

HASZNÁLD UGYANAZT A SZÓT TÖBB KONTEXTUSBAN

Ha van családtagod, aki szintén sétáltatja a tanulód, kérd meg rá, hogy ő is használja a KINT-et. Akár az utcára mentek ki a bejárati ajtón, akár a kertbe a teraszajtón keresztül, használjátok a KINT-et. Ha mentek sétálni a parkba, modellezd a KINT-tel indulás előtt.

 

SEGÍT A FIGYELEMBEN A CSENDES, NYUGODT KÖRNYEZET

Tanulód figyelmét lehet, hogy túl sok dolog elvonja, ha egy zsúfolt, jövős-menős szobában vannak a gombjai. Segíthet, ha kikapcsoljátok a televíziót, vagy ha elpakoljátok a játékokat.

 

Kép: @iamboribon
Forrás: FluentPet, Eb a beszéd!

Beszélgetés (0)

Legyen az első, aki véleményt ír ehhez a tételhez!

Csak regisztrált felhasználók tehetnek közzé bejegyzést. Kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon.

Ezt a mezőt ne töltse ki: